Doelen stellen en succes meten

Geplaatst op 16 februari 2021


Merriam-Webster Dictionary, het belangrijkste Engelse woordenboek, definieert een doel als "het doel waarnaar de inspanning is gericht". Het sleutelwoord is "inspanning". Doelen vereisen werk. Vaak moeizaam, vermoeiend, ik-wil-dit-niet-meer-doen werk gedurende lange perioden. Maar het is het altijd waard als we vechten voor onszelf en onze gezondheid.

Dus hoe kiezen we doelen, wetende dat ons een zware taak wacht?

Definieer hen

Sylvia Plath schreef ooit: "Misschien is het zo dat wanneer we alles willen, we gevaarlijk dicht bij het willen van niets zijn." Het is makkelijk en heel begrijpelijk om naar iemand als Chris Hemsworth of Jennifer Lopez te kijken en te zeggen, "Dat. Ik wil er ook zo uitzien." Niet alleen is dat een verschrikkelijke manier om een doel te stellen, het negeert alle moeite en keuzes die deze mensen hebben gemaakt en de sociaal-economische infrastructuur van hun beroemde, rijke levens om het te ondersteunen. Het is onrealistisch.

Dat is het belangrijkste als je doelen wilt stellen: maak ze realistisch, meetbaar en haalbaar. Stel gerust grote doelen, maar weet dat grote doelen worden bereikt op de bouwstenen van honderden kleinere doelen.

Hier zijn hoe drie grote doelen eruit zien:

1.
40 pond afvallen
2.
Slaap regelmatig 8 uur per nacht
3.
Lichamelijke kwalen aanpakken via het dieet

De bouwstenen van een doel

Nu je je grote doelen hebt bepaald, activeer je ze door kleinere doelen na te jagen. Hier is wat ik daarmee bedoel:

Als je veertig kilo wilt afvallen, probeer er dan eerst vijf kwijt te raken. En als je die vijf kwijt bent, streef er dan naar om er nog vijf kwijt te raken. Als u dertig minuten wandelt om die eerste vijf kilo kwijt te raken, streef er dan naar vijfenveertig minuten te wandelen om de volgende vijf kilo kwijt te raken. Verhoog uw inspanningen naarmate u
Als u acht uur per nacht wilt slapen, stelt u zich als eerste doel om te bepalen hoe laat u elke dag moet opstaan. Zet je wekker, zelfs op dagen dat je kunt uitslapen, en sta regelmatig op dat tijdstip op. Als dat eenmaal in je routine zit ingebakken, tel dan acht uur terug en begin je routine aan te passen in de aanloop naar dat tijdstip.
Als je je dieet drastisch wilt veranderen, schrap dan niet in één keer alle koolhydraten, zuivel, gluten, suiker, maïs, of wat er ook maar nodig is voor je specifieke kwaal. Wen eerst aan een leven zonder suiker. Ga dan verder met het volgende. Groei is geleidelijk.

Waarom deze methode gebruiken?

Het idee is om je doelen om te zetten in een gewoonte en een levensstijl. Een kleine manier om ons lichaam hier biologisch toe te "verleiden" of "over te halen" is het gebruik van een dopamine-afgifte. Wanneer we onze doelen bereiken, laten onze hersenen dopamine vrij als een plezierige reactie. Dus, wanneer we honderden kleinere doelen bereiken in ons streven naar een groot doel, is de kans groter dat we doorgaan op dat pad van groei, in plaats van down en teleurgesteld te raken in onszelf omdat we falen bij een groot doel.

Onthoud: Stel jezelf in op succes.

Het meten van uw succes

Nu je doelen zijn gesteld, hoe meet je het succes onderweg? Voor sommige doelen is dat heel eenvoudig. Laten we eens kijken naar onze doelen van de vorige post:

1.
ging het getal op de weegschaal naar beneden
2.
je slaapt regelmatig acht uur
3.
je hebt al zes maanden geen zuivel meer gehad

Maar ik wil dat je dieper graaft dan dat. Een succesvol doel verandert onze kijk op de wereld, ons leven, en onszelf.

Pablo Picasso heeft ooit gezegd dat "onze doelen alleen kunnen worden bereikt door middel van een plan, waarin we vurig moeten geloven en waarnaar we krachtig moeten handelen. Er is geen andere weg naar succes."

Bepaal uw succes

Net zoals we onze doelen moeten definiëren, moeten we ons succes definiëren. Veertig pond willen afvallen is een bewonderenswaardig en haalbaar doel, maar wat levert het succes van veertig pond afvallen je op?

Is het in staat zijn om een 5K te lopen met je beste vriend? Is het de boost in zelfvertrouwen om de sprong te wagen en die carrièreswitch te maken? Is het om met je dokter samen te werken om je ontwikkelende diabetes aan te pakken met beweging en dieet?

Succes definiëren gaat over dieper graven naar je waarheid. Het gaat om het identificeren van de kern van de zaak, wat moeilijk kan zijn om onder ogen te zien. Iets waar mensen niet bij stilstaan is dat het ontzettend moeilijk is om succes onder ogen te zien, omdat het vaak gekoppeld is aan het overwinnen van onze angsten.

Overwin je angst

Mijn vriend, je hebt dit. We staan allemaal voor dingen waar we doelen voor moeten stellen om te overwinnen. We voelen ons allemaal ontmoedigd en alleen. Maar we zijn niet alleen.

Een van de beste manieren om succes te meten is om diegenen om je heen te bereiken die je liefdevol verantwoordelijk kunnen houden, steun kunnen bieden en je kunnen vergezellen op je reis om je angsten te overwinnen en je doelen te bereiken. Want het zal niet gemakkelijk zijn, maar je dierbaren zullen net zo graag willen dat je wint als jij, of het nu je echtgenoot, broer of zus, ouder of beste vriend is.

Internationaal superster Olympiër Michael Phelps gelooft dit ook: "Ik denk dat doelen nooit gemakkelijk moeten zijn. Ze moeten je dwingen om te werken, zelfs als ze op dat moment ongemakkelijk zijn."

Het belangrijkste is, ga door!

Een algemene regel voor het bereiken van uw doelen is dat het vier weken duurt voordat u veranderingen bij uzelf opmerkt, acht weken voor uw naasten om die veranderingen op te merken, en twaalf weken voor toevallige kennissen om ze op te merken. Je bent hier voor de lange termijn mee bezig. Steun op je cheerleaders.

Doelen en succes zijn meer dan wat je in de spiegel ziet. Ze gaan over hoe je je voelt en het mentale uithoudingsvermogen dat je gaandeweg hebt ontwikkeld. En je hebt dit!

Maar ook, wees mild voor jezelf. We zijn geen superhelden. Sommige dagen ben je te moe of te ziek om naar de sportschool te gaan. Soms wil je 's avonds uitgaan met je vrienden en mis je je geplande bedtijd om je 8 uur te halen. Sommige dagen klinkt ijs te lekker en neem je een bolletje. Raak niet ontmoedigd. Raap jezelf op, ga verder, en ga door.

"Het punt met doelen is dat leven zonder doelen veel leuker is, op de korte termijn. Het lijkt mij echter dat de mensen die dingen gedaan krijgen, die leiden, die groeien en die een impact maken... die mensen hebben doelen." - Seth Godin


Commentaar is gesloten voor dit bericht.