Waarom minder calorieën je op de lange termijn niet helpen afvallen

Geplaatst op 25 augustus 2021


We hebben het allemaal wel eens meegemaakt: omdat we er op ons best uit willen zien, volgen we het nieuwste dieet dat we op internet hebben gevonden. In het begin, wanneer onze motivatie fris is en onze wilskracht sterk, lijken we resultaten te boeken. We volgen het plan strikt en vallen een paar kilo af. We zeggen tegen onszelf dat het deze keer anders zal zijn. Deze keer zullen we ons gewichtsverlies voorgoed kunnen vasthouden.

Toch gebeurt telkens weer hetzelfde: onze resultaten worden minder en minder en de kilo's die we verliezen worden steeds minder, totdat het gewichtsverlies stopt en we geen kilo's meer verliezen, ook al hebben we ons aan het dieet gehouden. Op dat punt stopt bijna iedereen en valt terug in hun oude ongezonde gewoonten

Waarom gebeurt dit? Wat is de verklaring?

De verklaring ligt in het begrijpen hoe je lichaam functioneert

Wanneer je je calorieën drastisch vermindert, reageert je lichaam in eerste instantie zoals verwacht: het gebruikt opgeslagen vet om het om te zetten in energie. Maar na een tijdje beginnen je hersenen een probleem te registreren: honger. Dus zet het je lichaam in de 'overlevingsstand'. Dit betekent dat je lichaam besluit wat vet op te slaan en vast te houden, voor het geval je het later nodig hebt. Je schildklier wordt uitgeschakeld, en dus vertraagt je metabolisme.

Verschillende studies tonen aan dat caloriearme diëten het aantal calorieën dat je lichaam verbrandt met maar liefst 23% kunnen verminderen. Bovendien kan dit lagere metabolisme blijven bestaan, zelfs nadat het caloriearme dieet is gestopt. Dit is de meest plausibele verklaring voor het feit dat meer dan 80% van de mensen het gewicht dat ze tijdens het dieet verloren weer terugkrijgt

En deze cijfers zijn waar voor gezonde mensen

Wanneer u hypothyreoïdie heeft, is uw stofwisseling al vertraagd. Als uw schildklier onderactief is, en u krijgt niet de juiste behandeling, kan gewichtsverlies bijna onmogelijk worden, zelfs als u een dieet volgt en aan lichaamsbeweging doet.

Dus, wat kun je doen?

Ten eerste, als u vermoedt dat u een probleem hebt met uw schildklier, moet u naar de dokter gaan en uw tests laten doen, zodat u de juiste medicatie kunt krijgen. Hoe sneller u erachter komt wat het probleem is, hoe sneller u het kunt verhelpen.

Vervang strikt resultaatgericht diëten voor een verandering van levensstijl

Als het minderen van calorieën tot nu toe niet heeft gewerkt, moet je misschien je aanpak helemaal veranderen. In plaats van gericht te zijn op onmiddellijke resultaten, zou je kunnen proberen je te richten op het maken van een permanente verandering. Je zou ongezonde voedingsgewoonten geleidelijk kunnen vervangen door goede gewoonten.

Hoe kan je dat doen?

Het 'geheim' is om het stap voor stap te doen. Je stelt een realistisch doel voor jezelf, en dan werk je er geleidelijk naartoe. Je begint met kleine veranderingen, zoals het schrappen van frisdrank uit je dieet en een blokje om lopen. En dan werk je toe naar meer geavanceerde veranderingen, zoals elke ochtend thuis sporten.

De sleutel zit in de macht der gewoonte

Als je er eenmaal in slaagt een verandering in je levensstijl door te voeren, wordt het na een tijdje geïntegreerd in je aard en zul je het moeiteloos doen. Zoals je tanden poetsen. Als het je lukt om zonder frisdrank te blijven, zul je het na een tijdje - laten we zeggen 2 weken - helemaal niet meer missen.

We weten dat 'verandering' een eng woord lijkt, vooral als je weinig energie hebt, maar daarom zijn we hier: om je te begeleiden en je gemotiveerd te houden


Gerelateerde berichten


Commentaar is gesloten voor dit bericht.